Wiarołomni to dramat opisujący skomplikowane relacje trojga bohaterów uwikłanych w burzliwy związek. Prawda i kłamstwo, ludzkie słabości, silne emocje, nienasycony głód życia – to wszystko sprawia, że jest to opowieść o wymiarze uniwersalnym. Sam Bergman wyznaje, że Wiarołomni to „dramat namiętności”, „prawie thriller”, oparty w dodatku na motywach autobiograficznych. Jeden z bohaterów – „reżyser Bergman” – pisze scenariusz o rozpadzie małżeństwa. Pracuje z aktorką, która jest jednocześnie tworem jego wyobraźni. Dzięki tak poprowadzonej narracji historia nabiera głębszego znaczenia – wkraczamy w świat starszego mężczyzny, który rozlicza się ze swoją przeszłością. Bohaterka staje się medium, przez które ujawnia się cały dramat, cała historia.
Premiera: 31 stycznie 2010
Czas: 3 godz. (1 przerwa)
Dla grup zorganizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).
Spektakl wystawiony w porozumieniu z Josef Weinberger Limited w Londynie, za zgodą Ingmar Bergman Foundation.
Maja Ostaszewska
Magdalena Kuta
Agnieszka Podsiadlik
Lech Łotocki
Adam Woronowicz
Maria Maj
Karolina Dafne Porcari
Redbad Klijnstra
Władysław Kowalski
Świetne przedstawienie (…) uwiera jeszcze długo po wyjściu z teatru. To nie tylko wnikliwe studium zdrady, to przede wszystkim obraz kompletnego rozpadu człowieka.
Agnieszka Michalak, Dziennik Gazeta Prawna
Urbański pyta wyłącznie o realne skutki zdrady. Nie ocenia, nie poucza. Bohaterowie Wiarołomnych udowadniają, że zdrada jest zawsze świadoma. Wiedzą, że pociągnie za sobą jakieś konsekwencje, ale odsuwają czas kary w nieokreśloną przyszłość. Robią krok w przepaść i podczas spadania zawsze patrzą w dół.
Łukasz Drewniak, Przekrój
Wiarołomni z TR Warszawa z wielką rolą Mai Ostaszewskiej idą krok w krok za znakomitym tekstem szwedzkiego wizjonera. Jest w przedstawieniu Artura Urbańskiego wściekłość, współczucie i oskarżenie teatru jako narzędzia uzurpacji.
Jacek Wakar, Dziennik Gazeta Prawna