Maria Maj

powiększ zdjęcie
Powiększ

Studiowała na Wydziale Aktorskim PWSTiF w Łodzi, egzamin aktorski złożyła eksternistycznie w roku 1976. Współpracowała z Henrykiem Tomaszewskim (Teatr im. Norwida w Jeleniej Górze), Krystianem Lupą i Mikołajem Grabowskim (Teatr im. Kochanowskiego w Opolu). W latach 1981-88 związana z teatrami poznańskimi – zagrała tam kilka znaczących ról w realizacjach Janusza Nyczaka: m.in. Dianny w Fantazym, Maszy w Trzech siostrach, Marysi w Weselu. Wystąpiła w przedstawieniach zrealizowanych w zespole Janusza Wiśniewskiego: Olśnienie (1989) i Życie jest cudem (1992). Z Teatrem Rozmaitości związana jest od 1995 roku. Angażuje się w liczne niezależne realizacje nowego dramatu polskiego - zagrała m.in. w sztukach powstałych w Laboratorium Dramatu: Absynt Magdy Fertacz (reż. Aldona Figura, 2005), Agata szuka pracy Dany Łukasińskiej (reż. Krzysztof Rekowski, 2005) oraz w Verklärte Nacht Michała Bajera w Studiu Dramatu przy Teatrze Narodowym w Warszawie (reż. Natalia Korczakowska, 2006). Publiczności kinowej znana jest m.in. z filmów: Edi Piotra Trzaskalskiego (2002), Moje pieczone kurczaki Iwony Siekierzyńskiej (2002), Pogoda na jutro Jerzego Stuhra (2003) oraz filmów Łukasza Barczyka: Patrzę na Ciebie, Marysiu (1999) i Przemiany (2003).

Do otrzymanych przez nią wyróżnień zaliczają się m.in.: nagroda za najlepszą drugoplanową rolę żeńską na XVII Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (2002) za rolę w filmie Moje pieczone kurczaki Iwony Siekierzyńskiej oraz nagroda za rolę matki w sztuce Absynt na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2007). 

ROLE W TR WARSZAWA:
- Bzik tropikalny, 1997, reż. Grzegorz Horst (Grzegorz Jarzyna)
- Testament psa, 1997, reż. Piotr Cieplak
- Skóra węża, 1998, reż. Piotr Cieplak
- Słowa boże, 1998, reż. Piotr Tomaszuk
- Hamlet, 1999, reż. Krzysztof Warlikowski
- Książę Myszkin, 2000, reż. Mikołaj Warianow (Grzegorz Jarzyna)
- Howie i Rookie Lee, 2001, reż. Artur Urbański
- Bachantki, 2001, reż. Krzysztof Warlikowski
- Stosunki Klary, 2003, reż. Krystian Lupa
- Tlen, 2004, reż. Aleksandra Konieczna
- Benvolio i Rozalina, 2005, reż. Redbad Klijnstra
- Weź, przestań, 2006, reż Jan Klata
- Strefa działań wojennych, 2006, reż. Natalia Korczakowska
- Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku, 2006, reż. Przemysław Wojcieszek
- Szewcy u bram, 2007, reż. Jan Klata
- Między nami dobrze jest, 2009, reż. Grzegorz Jarzyna
- Wiarołomni, 2010, reż. Artur Urbański
- Metafizyka dwugłowego cielęcia, 2010, reż. Michał Borczuch
- Miasto Snu, 2012, reż. Krystian Lupa
- Druga kobieta, 2014, reż. Grzegorz Jarzyna
- Ewelina płacze, 2015, reż. Anna Karasińska
Fantazja, 2017, reż. Anna Karasińska
Moja walka, 2017, reż. Michał Borczuch
Chinka, 2018, reż. Klaudia Hartung-Wójciak