OSCAR WILDE

Portret Doriana Graya

REŻ.: MICHAŁ BORCZUCH

Dorian Gray, młodzieniec o hipnotyzującej urodzie, pozuje do nowego portretu malarza Bazylego Hallwarda. To zwykłe wydarzenie otwiera historię, która pozwala wniknąć w świat grupy młodych wielbicieli sztuki i pięknego życia, wyznawców nowego hedonizmu. Precyzyjne ostrze satyry Oscara Wilde'a służy Michałowi Borczuchowi do poszukiwania odpowiedzi na pytanie: czy w drodze do absolutnego piękna można porzucić kategorie moralne i dotrzeć do wiecznego szczęścia? (...) Wiecznie młody i doskonały Dorian to spełnienie ideałów ponowoczesności. Zrealizowana utopia staje się okazją do krytycznego spojrzenia na nasze marzenia i otwarcia się na ukryte pod ich powierzchnią lęki.

Premiera: 3 marca 2009
Czas: 1 godz. 45 min (bez przerwy)


W spektaklu występują sceny nagości. Dla grup zorganizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).

Obsada

GOŚCINNIE WYSTĄPILI

  • Julia Wyszyńska

TWÓRCY

  • Michał Borczuchreżyser
  • Maria Feldmanowaprzekład
  • Michał Borczuch / Szymon Wróblewskiadaptacja
  • Anna Maria Karczmarskascenografia i kostiumy
  • Daniel Pigońskimuzyka
  • Jacqueline Sobiszewskireżyseria światła
  • Szymon Wróblewskidramaturg
  • Maciej Osikaportret
  • Piotr Krzyczmonik / Marcin Kędzierskiefekty specjalne
  • Gosia Chruściel / Marianna Sierocińskawykonanie kostiumów
  • Kacper Białkowskiasystent reżysera

„W kapitalnie uwspółcześnionej powieści Wilde'a Dorian Gray - wiecznie młody narcyz, zamiast którego starzeje się jego portret - jest częścią świata celebrytów, marzy o nieśmiertelności Jima Morrisona, Jimmy'ego Hendriksa, Kurta Cobaina. Nie dojrzewa, nie starzeje się, co najwyżej bada, jak bardzo może być zły. (…) Spektakl z TR jest jak zmysłowa fotografia trzymana na dnie szuflady, do której jednak ze wstydem codziennie zaglądamy. Bo nie ma w niej nic prawdziwego, ale jest marzenie o prawdzie.”
Łukasz Drewniak, PRZEKRÓJ

„Na scenie szaleje rekwizytorium tzw. nowoczesnego teatru: designerskie kostiumy, mikrofony, głośna muzyka, przegięci geje, kobiety, które pod pięknem i chłodem skrywają rozpacz, prężące się nagie męskie ciała. Borczuch z tych puzzli układa ironiczny, dowcipny, ale i poruszający, a przede wszystkim trafiający w punkt, portret współczesnego pokolenia wielkomiejskich 30-latków: artystów życia.”
Aneta Kyzioł, POLITYKA

NAGRODY

Nominacja do „Paszportów Polityki” dla Michała Borczucha m.in. za reżyserię spektaklu Portret Doriana Graya (2009)