„Ciągle mnie drażni w operze to, że nie opowiada się historii, że wszystko jest sztuczne. Opera przecież wzięła się z teatru, ale teatr wziął się z dytyrambu, muzyki, ruchu. Pomyślałem sobie, że skoro świat operowy tak strasznie boli to, iż niszczy im się ich świat, to łatwiej i bardziej interesująco będzie dla mnie (dla widzów też, mam nadzieję), zaprosić operę do teatru. Pracować z aktorami jak ze śpiewakami. W Cosi... interesowało mnie, by ze śpiewaków operowych zrobić aktorów, ćwiczenia zmierzały do tego, żeby opowiedzieć historię, jak w teatrze. Tu będzie trochę inaczej. Myślę, że efekt będzie ciekawy, bardziej radykalny.”
Grzegorz Jarzyna w rozmowie z Marylą Zielińską, DIDASKALIA
Premiera : 21 i 22 września 2006
Czas: 2 godz. 20 min (1 przerwa)
W spektaklu występują sceny nagości. Dla grup zorganizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).
W spektaklu wykorzystano nagranie w wykonaniu Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza oraz solistów: Adam Kruszewski (Giovanni), Wojciech Gierlach (Leporello), Izabela Kłosińska (Anna), Agata Zubel (Elvira), Rafał Bartmiński (Ottavio), Katarzyna Trylnik (Zerlina), Piotr Nowacki (Masetto).
Roma Gąsiorowska
Maja Ostaszewska
Danuta Stenka
Andrzej Chyra
Cezary Kosiński
Eryk Lubos
Remigiusz Łukomski
Zygmunt Malanowicz
Tomasz Tyndyk
Stanisław Sparażyński
Jan Dravnel
Piotr Głowacki
Piotr Rogucki
„Przedstawienie Giovanni w reżyserii Grzegorza Jarzyny jest znakomitą próbą współczesnego teatru polskiego. Reżyser oparł sztukę na Don Giovannim Mozarta i Don Juanie Moliera, ale potraktował ją jak swoją własność. Krytykom nie mieści się to w głowie.”
Michael Handelzalts, HAARETZ
„W operowym śpiewie zawierają się prawdziwe, rzec można bezwstydne emocje i jest w stanie wywołać on reakcje nieczęsto spotykane w teatrze dramatycznym. (…) Nic więc dziwnego, że Jarzynę, w którego spektaklach druga strona rzeczywistości wciąż jest obecna, wywoływana, przywoływana, skusiła możliwość wykorzystania operowego śpiewu - tego idealnego wehikułu do przenoszenia scenicznego świata poza (ponad) przyziemny realizm. Jarzyna tym razem gra z Mozartem na własnych warunkach. Z Mozartem i z operą.”
Joanna Targoń, DIDASKALIA
Holland Festival, Amsterdam (22-23.06.2010)
Festiwal „Bałtycki Dom”, Sankt Petersburg (8.10.2008)