TR.DOC

Przegląd spektakli dokumentalnych realizowany wspólnie z festiwalem Sopot Non-Fiction i Bemowskim Centrum Kultury. Trzy przedstawienia inspirowane prawdziwymi historiami: młodych piłkarzy, których kluby sportowe traktują jak maszyny do zarabiania pieniędzy; eksperymentu NASA, którego celem było nawiązanie komunikacji z delfinami oraz sprawą dyrygenta-pedofila z Poznania, w której jak w soczewce skupiają się problemy polskich elit. Projekty były rozwijana w ramach rezydencji artystycznych Sopot Non-Fiction 2014 i 2015.

_______________________________________________________________________________



17.SOB/19.00
PIŁKARZE
pokaz warsztatowy

reżyseria: Małgorzata Wdowik
dramaturgia: Krzysztof Szekalski
choreografia: Marta Ziółek
występują: Wiktor Bagiński, Dobromir Dymecki, Kacper Wdowik
czas trwania: 45 minut

Ciało piłkarza jest całkowicie zdyscyplinowane przez zasady obowiązujące na boisku oraz na treningach. Ciało piłkarza ma być pielęgnowane oraz dążyć do maksymalnej wydajności. Ciało piłkarza ma wyznaczoną wartość pieniężną i jest przedmiotem transakcji sprzedaży oraz kupna pomiędzy klubami piłkarskimi. Piłkarz to współczesny bohater heteronormatywnej kultury, którego wizerunek tworzony jest za pomocą powielanych w mediach obrazów ciała. Piłkarz nie powinien zabierać głosu w kwestiach nie mieszczących się w kształtowanym wizerunku, takich jak: homoseksualizm, depresja, obelgi rasistowskie etc. Piłkarz dla większości pozostaje niemy, a jego ewentualnym narzędziem buntu staje się jego ciało.
Projekt „Piłkarze” to połączenie teatru dokumentalnego, treningu sportowego i performansu. Tekst powstał na bazie rozmów z młodymi piłkarzami z polskich klubów o ich doświadczeniach i pracy z ciałem. Choreografia wykorzystuje elementy gry piłkarskiej oraz gesty, jakie sportowcy wykonują na boisku. W projekcie obok aktora Dobromira Dymeckiego biorą udział piłkarze: Wiktor Bagiński i Kacper Wdowik.
 
Twórcy o projekcie:
„Przeprowadzaliśmy wywiady z młodymi piłkarzami, rozmawialiśmy o ich doświadczeniach i o pracy z ciałem. W piłkarskim środowisku język/sposób mówienia o ciele jest wspólny, myśli się o nim jak o maszynie, narzędziu pracy. Natomiast brakuje piłkarzom słów, kiedy padają pytania o seksualność, znaczenie koloru skóry, emocje, doświadczenie ciała poza boiskiem. Szukając źródła ich motywacji i determinacji wiążącej się z przekraczaniem granic swojej fizyczności, seksualności    i agresji wymierzonej we własne ciało, zadaliśmy sobie pytanie: dlaczego tak istotne w naszej kulturze jest powielanie wizerunku piłkarza i nie dopuszczanie żadnych odstępstw od normy?”


bilety: 20 zł
kup bilet on-line: trwarszawa.ebilet.pl
rezerwacja: kasa@trwarszawa.pl, tel. 22 480 80 08

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _


 
17.SB/20.30, 18.ND/19.00
DOLPHIN_WHO_LOVED_ME

reżyseria: Magda Szpecht
dramaturgia: Szymon Adamczak
muzyka/wideo: Karolina Mełnicka
występują: Angelika Kurowska/Sonia Roszczuk, Jaśmina Polak, Jan Sobolewski
produkcja: Kolektyw 1a w Poznaniu, Teatr Polski w Bydgoszczy

premiera: wrzesień 2014
czas trwania: 50 minut

„Dolphin_who_loved_me” to performans, oparty na elementach teatru dokumentalnego, ruchu i nowych mediów. Jego tematem jest eksperyment, przeprowadzony przez NASA w latach 60. w sekretnym laboratorium na Karaibach. W badaniu wzięła udział Margaret Howe Lovatt, 23-letnia mieszkanka Wyspy św. Tomasza, która przez pół roku mieszkała w specjalnym Domu Delfina z młodym delfinem o imieniu Peter. Przez 6 dni w tygodniu uczyła go i obserwowała jego zachowania. Poza lekcjami nieomal cały czas spędzali razem. Między człowiekiem a zwierzęciem wytworzyła się intymna, seksualna relacja. Ścieżkę dźwiękową spektaklu stanowią ory­gi­nalne odgłosy delfinów, nagry­wane pod wodą oraz frag­menty lekcji udziela­nych przez Margaret.

Twórcy o projekcie:
„Temat związku człowieka z innymi zwierzętami i ich wzajemnej interakcji jest ponadczasowy. Dopiero dzięki dwudziestowiecznym badaniom z dziedziny antropologii i biologii, człowiek uzyskał naukowe potwierdzenie podobieństw genetycznych i behawioralnych wśród istot żywych. W projekcie „Delfin, który mnie kochał” historia sekretnego laboratorium na Karaibach oraz relacja młodej badaczki z delfinem stanie się punktem wyjścia do opowieści o splocie nauki, metafizyki i uczuć oraz o granicach, jakimi opatrzone jest człowieczeństwo.”

 
bilety: 50 zł (normalny), 30 zł (ulgowy)
wejściówka: 20 zł

kup bilet on-line: trwarszawa.ebilet.pl
rezerwacja: kasa@trwarszawa.pl, tel. 22 480 80 08

 
Produkcja została nagrodzona wyróżnieniem Jury podczas 100°Berlin Festival 2015.
Spektakl prezentowany był m.in. na Malta Festival 2015, Festiwalu 48h Chrono w Marsylii, Fuchsbau Festival Hannover i Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _



19.PN/19.00
PO CO PSUĆ I TAK JUŻ ZŁĄ ATMOSFERĘ

tekst i dramaturgia: Krzysztof Szekalski
reżyseria: Aleksandra Jakubczak
scenografia: Monika Nyckowska
muzyka: Daniel Jan Pigoński
konsultacja dramaturgiczna: Michał Wybieralski
występują: Michał Czachor, Anna Kłos-Kleszczewska, Mateusz Łasowski, Sebastian Perdek
produkcja: Fundacja Teatru BOTO, Bemowskie Centrum Kultury (w ramach projektu Warszawa.doc), Festiwal Konfrontacje Teatralne w Lublinie

premiera: wrzesień 2015
czas trwania: 90 min

Próba stworzenia współczesnego portretu Poznania, jego politycznych, biznesowych i kulturalnych elit. Osią dramaturgiczną jest sprawa Wojciecha Kroloppa, wieloletniego dyrygenta Poznańskiego Chóru Chłopięcego „Polskie Słowiki”, oskarżonego i skazanego w 2004 roku za molestowanie seksualne nieletnich chórzystów. Spektakl opowiada o problemach nie tylko poznańskich elit: hipokryzji, podwójnych standardach, mechanizmach wypierania i wykluczania.

Twórcy o projekcie:
„Wielopiętrowa zmowa milczenia, z jaką mieliśmy do czynienia w przypadku sprawy Kroloppa nasuwa pytania o kategorie winy i odpowiedzialności, o realne i symboliczne konsekwencje ukrywania niewygodnej prawdy, wreszcie o procesy stwarzające i podtrzymujące zamknięty system ochronny wokół jawnie czynionego zła. Historie, na kanwie których oparty jest spektakl, wydarzyły się w konkretnym miejscu i czasie. Czy jednak możemy mieć pewność, że gdzie indziej się nie powtórzą?”


bilety: 50 zł (normalny), 30 zł (ulgowy)
wejściówka: 20 zł

kup bilet on-line: trwarszawa.ebilet.pl
rezerwacja: kasa@trwarszawa.pl, tel. 22 480 80 08