Pokaz "Bzika tropikalnego" na TPAM 2018

15.02.2018 roku w Yokohamie na Międzynarodowych Spotkaniach Performatywnych TPAM 2018 odbędzie się pokaz rejestracji telewizyjnej spektaklu "Bzik tropikalny" w reż Grzegorza Horst d'Albertisa „Bzik tropikalny”. Pokaz będzie połączony z dyskusją z udziałem Grzegorza Jarzyny i Romana Pawłowskiego. 

Telewizyjna wersja „Bzika tropikalnego” – przełomowego dla historii polskiego teatru przedstawienia – debiutu Grzegorza Jarzyny, którego premiera odbyła się 19.01.1997 roku w Teatrze Rozmaitości. Jak pisał Roman Pawłowski zaraz po premierze telewizyjnej wersji spektaklu: „To debiutanckie przedstawienie reżysera Grzegorza Jarzyny, ukrywającego się pod pseudonimem Grzegorz Horst d'Albertis, oparte na dwóch sztukach Witkacego "Mister Price" i "Nowe Wyzwolenie", dało w 1997 r. sygnał pokoleniowej zmiany na polskich scenach. W warszawskich Rozmaitościach teatr przemówił językiem swojej młodej widowni, nawiązał do jej muzyki, filmów i obsesji. Telewizyjna wersja tamtego spektaklu, o połowę krótsza, w jeszcze większym stopniu czerpie z kultury masowej: montaż szybki, kadry komponowane na wzór wideoklipów, efekty elektroniczne odrealniające obraz. Dzięki filmowej technice reżyser osiąga to, czego nie udało się osiągnąć w teatrze: poczucie nierzeczywistości, które dopada Europejczyków zagubionych gdzieś między Indiami a Australią, beznadziejnie szukających ratunku w seksie i narkotykach. To brutalne, naładowane erotyką przedstawienie daje pojęcie o tym, jak cienka jest warstwa kultury białego człowieka. Wystarczy ją zarysować paznokciem i spod spodu zaczynają wychodzić demony. Po premierze "Bzika" pisałem, że to Witkacy dla miłośników Quentina Tarantino, teraz, gdy ze spektaklu powstał film, wypada powiedzieć, że to Tarantino dla miłośników Witkacego.” 

BZIK TROPIKALNY
autor: Stanisław Ignacy Witkiewicz
scenariusz, reżyseria: Grzegorz Horst D'Albertis (Grzegorz Jarzyna)
zdjęcia: Grzegorz Kuczeriszka 
scenografia: Barbara Hanicka 
muzyka: Bolesław Rawski
obsada: Wojciech Kalarus, Cezary Kosiński, Magdalena Kuta, Jolanta Łagodzińska, Janusz Łagodziński, Lech Łotocki, Maria Maj, Adam Marszalik, Magdalena Mirek, Adam Nawojczyk, Maja Ostaszewska, Grażyna Wolszczak, Mirosław Zbrojewicz
premiera: 5.09.1999, Teatr Telewizji produkcja: TVP S.A. 

TR Warszawa na TPAM2018
W dniach 10-18.02.2018 roku w Yokohamie (Japonia) odbywają się Międzynarodowe Spotkania Sztuk Performatywnych TPAM2018. Jednym z elementów międzynarodowego programu jest prezentacja TR Warszawa, która jest związana z przygotowaniami do promocji polskiego teatru w ramach obchodów 100-lecia polsko-japońskich stosunków dyplomatycznych przypadających na  2019 rok. Współorganizatorem prezentacji TR Warszawa na TPAM 2018 jest Instytut Adama Mickiewicza, działający pod marką Cultre.pl.     

W ramach prezentacji TR Warszawa na TPAM 2018 odbędzie się pokaz rejestracji telewizyjnej spektaklu „Bzik tropikalny” w reż. Grzegorza Jarzyny, pokaz filmu Grzegorza Jarzyny „Między nami dobrze jest” (prem. 2015, prod. TR Warszawa i Narodowy Instytut Audiowizualny) oraz premiera „G.E.N VR” – rejestracji 360 najnowszej polskiej premiery Grzegorza Jarzyny (prem. luty 2017, TR Warszawa).   

TPAM – Tokio Performing Arts Meeting to najbardziej wpływowe spotkanie branży sztuk performatywnych z Azji i Europy. Wydarzenie odbywające się od 2010 roku w Yokohamie łączy formaty festiwalu, prezentacji, wymiany wiedzy i platformy networkingowej. TPAM składa się z dwóch programów: TPAM Exchange i TPAM Fringe, dedykowanego profesjonalistom z branży. W spotkaniu bierze udział około 700 profesjonalistów z branży sztuk performatywnych z ponad 40 krajów oraz japońska publiczność zainteresowana częścią festiwalową. TPAM 2018 programowane jest przez radę złożoną z przedstawicieli: The Japan Foundation Asia Center, Kanagawa Arts Foundation, Yokohama Arts Foundation I PARC – Japan Center, Pacific Basin Arts Communication. Uzupełnieniem prezentacji TR Warszawa w ramach TPAM2018 będą spotkania i pokazy branżowe w Osace (Knowledge Capital) i na Uniwersytecie w Kioto, wprowadzające japońską branżę kreatywną w charakterystykę polskiego teatru, na rok przed wspólnymi obchodami „Roku współpracy polsko-japońskiej”.