Paweł Krzaczkowski, Sławomir Wojciechowski - Pokój 404 | koncert cz. III

Utwór "Pokój 404" Sławomira Wojciechowskiego z librettem Pawła Krzaczkowskiego będzie ok. 50-minutową multimedialną kompozycją muzyczno-literacką na głos, video, klarnet basowy, skrzypce, instrumenty midi, przedmioty oraz instrumenty perkusyjne.

Tytuł utworu nawiązuje do błędu HTTP 404 Not Found. Praca nad kompozycją polegała na ścisłej współpracy materiałowej pomiędzy kompozytorem, librecistą, a także dwójką artystów – P.modzelewskim oraz Stanisławem Szumskim. Całość składa się z czterech części omawiających kolejne stopnie entropii: De rerum natura, Katownia USB, Dancefloor oraz 404. Entropia materiału i materii stanowi klamrę dla wewnętrznej pracy materiału muzycznego, literackiego, wizualnego i performatywnego. Powstaje w ten sposób opowieść o wędrówce rozpadu, w której poszczególne warstwy przenikają się i wymieniają materiałem, zachowując przy tym własny puls.

reżyseria: Paweł Krzaczkowski
produkcja: grupa 404

koncepcja: Paweł Krzaczkowski, Sławomir Wojciechowski
muzyka: Sławomir Wojciechowski
libretto, dramaturgia: Paweł Krzaczkowski
video, montaż: P.modzelewski
projektowanie graficzne, animacja: Stanisław Szumski, Krzysztof Syruć
zdjęcia: P.modzelewski, Piotr Bujas
fotografie: Mateusz Janik
koncepcja obrazu: P.modzelewski, Stanisław Szumski, Paweł Krzaczkowski, Sławomir Wojciechowski, Irad Mazilah, Mateusz Janik
choreografia: Irad Mazilah

wykonanie: zespół Kwartludium w składzie Dagna Sadkowska – skrzypce; Michał Górczyński – klarnet basowy Paweł Nowicki – perkusja, przedmioty, elektronika; Piotr Nowicki – kontroler midi; głosy: Paweł Krzaczkowski, Anna Janik, Irad Mazilah, Sławomir Królak

występują: Anna Janik, Dorota Kozińska, Irad Mazilah, Monika Pasiecznik
tekst do fragmentów "The Rise and Fall of Working Class": Irad Mazilah, Paweł Krzaczkowski

Sławomir Wojciechowski
– kompozytor, ukończył Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w zakresie teorii muzyki i nowych mediów u Matthiasa Hermanna (1998-2002) oraz kompozycji w klasie Marka Stroppy (2000-2004). Wcześniej przez dwa lata (1995-97) studiował kompozycję pod kierunkiem Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Umiejętności doskonalił na kursach i seminariach muzycznych prowadzonych m.in. przez Helmuta Lachenmanna, Briana Ferneyhougha, Karlheinza Stockhausena, Klausa Hubera, Louisa Andriessena, Pawła Szymańskiego i Irvina Ardittiego. Jego utwory wykonywane były w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, Szwecji, Turcji i Włoszech przez takie zespoły, jak Radio Sinfonieorchester Stuttgart pod dyrekcją Manfreda Trojahna, zespół kameralny Zementwerk, Junge Musik Berlin, Kwartludium, Kwadrofonik, Cellonet, Smash Ensemble, KammerensembleN, Kwartet Śląski, a także m.in. przez Mika Svobodę, Wernera Taube i Wu Wei’a.

Jako wykonawca („ad hoc-spieler” na niekonwencjonalnych instrumentach) występował z wieloma niemieckimi zespołami, m.in. z orkiestrą radiofonii SWR, Kölner Philharmoniker, Bamberger Symphoniker. Uczestniczył też w nagraniu opery Helmuta Lachenmanna Das Mädchen mit den Schwefelhölzern (realizacja partii taśmy) w Staatsoper w Stuttgarcie (2001). W 2007 współorganizował Festiwal „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu. Publikował w „Ruchem Muzycznym” (dawnym) i „Glissandzie”. Razem z Fundacją „Harmonie i hałasu” organizuje warsztaty muzyki współczesnej dla dzieci i młodzieży. Wykłada muzykę elektroniczną na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie.

Paweł Krzaczkowski – literat, librecista, eseista, kurator. Redaktor „Recyklingu Idei” i specjalnego, architektonicznego numeru tego pisma pt. Cena architektury. Publikuje teksty poświęcone współczesnej audiokulturze, architekturze i literaturze. Jako kurator organizuje m.in. koncerty z muzyką współczesną. Współpracuje z Fundacją Bęc Zmiana oraz Fundacją 4.99. Jako librecista współpracował bądź współpracuje z takimi kompozytorami jak Sławomir Kupczak, Dominik Karski, czy Sławomir Wojciechowski. Kończy prace nad książką literacką "Pokój 404". Kurator projektu 4 for Beckett.

P.modzelewski - absolwent Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów wrocławskiego ASP. Laureat licznych nagród artystycznych. Aktywnie wystawiający swoje prace w kraju jak i za granicą. Swoje działania z zakresu sztuk wizualnych skupia głównie w obszarze nowych mediów, wideo-instalacjach i foto-obiektach. Naczelną i pierwotną formą wyrazu artystycznego jest dla niego rysunek. Od kilku lat umiejętności nabyte w tym medium lokuje w przestrzeni komiksu. Założyciel grupy artystycznej wydającej magazyn komiksowy KONTENT.

Stanisław Szumski - artysta wizualny, student Wydziału Sztuki Mediów na Warszawskiej ASP. Od roku 2013 związany z fundacją Vlepvnet i galerią V9.

Irad Mazliah - choreograf, tancerz, dyrektor artystyczny, instruktor Pilates’u. W latach 2011- 2012 obejmował stanowisko dyrektora artystycznego Festiwalu Tańca Intimadance, organizowanego przez Teatr Tmuna w Tel Awiwie. Jest pomysłodawcą i współtwórcą the Sadna Dance School w Hajfie (Izrael) – profesjonalnego trzyletniego programu edukacji tancerzy i artystów sztuk performatywnych, gdzie studiował w latach 2000-2003. W latach 2008-2010 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych w Shenkar College of Engineering and Design. W roku 2005 ukończył Kurs Instruktorski Pilates’u w Studiu BASI Pilates w Tel Awiwie. Od tego czasu jest aktywnym instruktorem między innymi w: Physioart Pilates Studio Tel Awiw- Tali Hanoch, Batsheva Dance Ensemble Tel Awiw, Balance Dance Studios Givatayim. Od roku 2003 współpracuje jako tancerz/performer z wieloma teatrami i niezależnymi artystami, takimi jak: Emanuel Gat Dance (FR/IL), Klipa Physical Theatre, Noa Dar Dance Group, The Israeli Opera House, Yossi Berg and Oded Graff Dance Theatre, Niv Sheinfeld and Oren Laor Dance Co., Donald Byrd (US), Anat Danieli, Hana Veissman, Saar Magal i Maya Yogel. Od 2008 roku występuje w charakterze aktora dramatycznego w Tmuna Theatre Ensemble w spektaklach: „Everything in the bathtub” i „The system” w reżyserii Navy Zuckerman. Od roku 2012 mieszka w Polsce.

Anna Janik – aktorka. Studiowała aktorstwo w PWST we Wrocławiu, filologię germańską na Uniwersytecie Wrocławskim, a także Organizację Produkcji Filmowej i Telewizyjnej na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. W roku 2012 współpracowała z Teatrem Praskim i Teatrem na Bielanach, w roku 2013 z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie. Mieszka w Warszawie.

Dorota Kozińska – absolwentka Wydziału Filologii Klasycznej UW. Zajmuje się krytyką muzyczną, tłumaczy z angielskiego poezję, beletrystykę, eseistykę i literaturę popularnonaukową. Przez wiele lat prowadziła dział koncertowy, później dział operowy w „Ruchu Muzycznym”, dokąd pisała też felietony pod pseudonimem Mus Triton. Stała współpracownica „Tygodnika Powszechnego”, „Teatru”, „Muzyki w Mieście” (stała rubryka Szkiełkiem i uchem), „KTW” i Programu Drugiego PR, gdzie wraz z Kacprem Miklaszewskim jest jednym z dwojga stałych sędziów Trybunału Dwójki.

Monika Pasiecznik – krytyczka muzyczna i kuratorka. Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim i teorii muzyki na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Publikowała w takich fachowych czasopismach muzycznych, jak „Glissando” (PL), „dissonance” (CH), „Neue Zeitschrift für Musik” (DE), MusikTexte (DE), „World New Music Magazine” (BE). Autorka książki „Rytuał superformuły” o Karlheinzu Stockhausenie (Krytyka Polityczna 2011) oraz współautorka (wraz z Tomaszem Biernackim) zbioru esejów o współczesnych operach „Po zmierzchu” (Krytyka Polityczna 2012). Od 2005 roku stała felietonistka „Odry”, w latach 2012-2014 redaktorka „Ruchu Muzycznego” (dawnego). Prowadzi seminarium „Muzyka XX i XXI wieku” na podyplomowych studiach Wiedza o kulturze w IBL PAN. Jako kuratorka współpracowała z festiwalem „Musica Electronica Nova” (Wrocław), Kinem Dźwięku w ramach Europejskiego Kongresu Kultury (Wrocław), Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Warszawa) oraz agencją Sonora (Paryż).

Mateusz Janik – filozof. W 2013 roku obronił rozprawę doktorską, poświęconą ontologii politycznej Benedykta Spinozy. Redaktor pisma „Praktyka Teoretyczna” i "Recykling Idei". Zajmuje się filozofią nowożytną i współczesną oraz teorią społeczną. Bliskie są mu również krytyczne ujęcia teorii fotografii i materializm historyczny. Publikował m.in. w „Przeglądzie Politycznym”, „Nowej Krytyce”, „Societas Communitas”, „Recyklingu Idei”, „Praktyce Teoretycznej” i „Przekroju”.

Zespół Kwartludium powstał w 2002 roku, współtworzą go Dagna Sadkowska (skrzypce), Michał Górczyński (klarnet, karnet basowy), Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne) oraz Piotr Nowicki (fortepian). Zespól od początku swojej działalności skupia się na wykonywaniu muzyki najnowszej, stworzonej specjalnie na ten unikalny skład instrumentalny. Istotne miejsce w działalności zespołu zajmuje również współczesna muzyka improwizowana. Kwartludium w swoim repertuarze posiada kompozycje graficzne i intuitywne najwybitniejszych przedstawicieli muzyki najnowszej jak: K. Stockhausen, C. Bergstroem-Nielsen, R. Haubenstock-Ramati, C. Cardew czy D. Detoni. Kwartludium w swoim dorobku artystycznym posiada kilkadziesiąt prawykonań polskich i światowych. 

Krzysztof Syruć (Proembrion)
- absolwent Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. Twórca abstrakcyjnego graffiti/streetartu, grafiki parametrycznej, przestrzennych instalacji, rysunków.