Joanna Woźny – Happy Days | koncert cz. I

Literacka podstawa: „Happy Days“ Samuela Becketta

Joanna Woźny (muzyka)
Marek Straszak (video)

wykonanie: Barbara Kinga Majewska – głos; zespół Kwartludium w składzie: Dagna Sadkowska – skrzypce, Michał Górczyński – klarnet, Paweł Nowicki – instrumenty perkusyjne, Piotr Nowicki - fortepian

"Happy Days" to dzieło wokalno-instrumentalne na sopran, perkusję, skrzypce, fortepian oraz klarnet, dla którego inspirację stanowi utwór dramatyczny Samuela Becketta o tym samym tytule. Kompozycja składać się będzie z dwóch części, co nawiązuje do podziału sztuki na dwa akty i trwać będzie 20-30 minut. Tekst sztuki Becketta pojawi się w warstwie wokalnej dzieła jedynie w formie jednego zdania. Wokalistka pełni w utworze role instrumentu i jest równorzędna pozostałym muzykom. Kompozycji towarzyszy video Marka Straszaka. Video będzie się pożytkować cytatami ze sztuki Becketta „Happy Days” oraz operowało metodą powtórzeń. Muzyka i video będą współgrać na poziomie warstwy strukturalnej.

Joanna Woźny
- kompozytorka. W latach 1992-98 studiowała filozofię na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Od 1996 do 2003 odbyła studia w zakresie kompozycji na Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu u Beata Furrera i Gerda Kühra, które ukończyła dyplomem z wyróżnieniem. Swoje umiejętności doskonaliła u Younghi Pagh-Paan (w ramach projektu Klangwege 2003) i Georga Friedricha Haasa. W 1997 otrzymała stypendium Fundacji im. Stefana Batorego, w 1997 i 1998 stypendium Ministra Kultury Republiki Austrii, w 2001 Nagrodę miasta Graz w dziedzinie muzyki, w 2005 austriackie stypendium państwowe dla kompozytorów. Ma wiele zamówień na kompozycje i wykonania dzieł w Austrii, m.in. Klangspuren Schwaz, Radiokulturhaus (ORF Wien), Arnold Schönberg Center Wien, Porgy Bess Wien, Brucknerhaus Linz, Kulturzentrum bei den Minoriten Graz, Forum Stadtpark Graz, Wiener Mozartjahr 2006. Współpracuje z zespołami muzyki współczesnej, m.in. Klangforum Wien, Ensemble Wiener Collage, artresonanz-trio, szene instrumental graz, Ensemble PercussioNova, ContrastTRIO, DOUBLE IMAGE. Joanna Woźny od 1997 jest członkiem Austriackiego Stowarzyszenia Kompozytorów Die Andere Saite.

Marek Straszak - www.marekstraszak.com

Barbara Kinga Majewska - absolwentka wokalistyki i pedagogiki muzyki w Hochschule für Musik Detmold, doktorantka w Zakładzie Psychopedagogiki Kreatywności APS w Warszawie. Studiowała śpiew solowy w Royal Academy of Music w Sztokholmie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Podyplomowe Studium Pieśni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. 

Stypendystka DAAD, Bertelsmann Stiftung, Richard-Wagner-Stiftung, Werner Richard – Dr. Carl Dörken Stiftung, Hans und Stefan Bernbeck Stiftung, finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Neue Stimmen. Uczestniczka Programu Kształcenia Młodych Talentów Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Angelikę Kirchschlager, Grace Bumbry, Christę Ludwig, Barbarę Bonney, Anitę Garanča, Andrása Schiffa. Ukończyła 47. Międzynarodowe Kursy Nowej Muzyki w Darmstadt w klasie Donatienne Michel-Dansac biorąc jednocześnie udział w pierwszych w historii kursów Warsztatach Opery Współczesnej. W kwietniu 2014 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej rolą Śpiewaczki w operze Sławomira Wojciechowskiego Zwycięstwo nad Słońcem (Projekt P). W czerwcu tego samego roku podczas Festiwalu Instalacje w Nowym Teatrze w Warszawie towarzysząc zespołowi Kwadrofonik zaśpiewała prawykonania utworów Aleksandry Gryki, Andrzeja Kwiecińskiego, Wojciecha Blecharza i Sławomira Wojciechowskiego. Publikuje w dziale Kultura portalu internetowego Goethe Institut oraz w serwisie internetowym Muzykoteka Szkolna. Współtworzy projekty performatywne badające obszary współczesnej wokalistyki. Pozostaje zafascynowana śpiewnością słów i cielesnością śpiewu.

Zespół Kwartludium powstał w 2002 roku, współtworzą go Dagna Sadkowska (skrzypce), Michał Górczyński (klarnet, karnet basowy), Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne) oraz Piotr Nowicki (fortepian). Zespól od początku swojej działalności skupia się na wykonywaniu muzyki najnowszej, stworzonej specjalnie na ten unikalny skład instrumentalny. Istotne miejsce w działalności zespołu zajmuje również współczesna muzyka improwizowana. Kwartludium w swoim repertuarze posiada kompozycje graficzne i intuitywne najwybitniejszych przedstawicieli muzyki najnowszej jak: K. Stockhausen, C. Bergstroem-Nielsen, R. Haubenstock-Ramati, C. Cardew czy D. Detoni. Kwartludium w swoim dorobku artystycznym posiada kilkadziesiąt prawykonań polskich i światowych.