na motywach dramatu Georga Büchnera

WOYZECK

reż. Grzegorz Jaremko

 

    Najbliższe spektakle: 4, 5, 6, 7 lutego 2021

    Spektakl na motywach dramatu Georga Büchnera, XIX-wiecznego niemieckiego rewolucjonisty, pisarza i przyrodnika. Fabuła „Woyzecka” osnuta jest wokół prawdziwej historii młodego mordercy z Lipska. Büchner sportretował swojego bohatera z niezwykłym współczuciem, ukazał go jako ofiarę okrutnego, bezdusznego społeczeństwa, które depcze każdego, kto nie pasuje do jego norm. Dzieje Woyzecka nie zostały jednak opowiedziane do końca, a tekst znaleziony po śmierci pisarza pozostał we fragmentach. Mimo to, a może właśnie dzięki tej ułomności, „Woyzeck” od ponad wieku uwodzi twórców teatralnych i operowych.

    
Grzegorz Jaremko z tego rewolucyjnego tekstu wydobywa temat kształtowania się męskiej tożsamości. W jego interpretacji mężczyźni otaczający głównego bohatera to kumple z podwórka, garażowy band. Dramatyczny konflikt nie polega na zderzeniu klas społecznych, ale na konfrontacji różnych sposobów kształtowania, testowania i wyrażania swojej męskości. W tej opowieści o dojrzewaniu energia macho zderza się z męskością miękką, sensualną i rozmytą. Wstyd i lęk inicjacji Woyzecka znajdują ujście w świecie wirtualnym, gdzie bohater eksperymentuje ze swoim ciałem i wizerunkiem. Kiedy wirtualne eksperymenty nie przynoszą wyzwolenia, dochodzi do realnej zbrodni. Miejscem prowokacji jest zatęchły garaż, a może chłopięcy pokój z widokiem na brzeg jeziora.

    
Niedokończona sztuka Büchnera staje się więc pretekstem do postawienia pytania o współczesną męską tożsamość. 

    
Czy posiadamy rytuały inicjacyjne na wzór tych, które były progiem dorosłości dla wojowników dawnych plemion?
    
Do jakich kulturowych wzorów męskości mamy dziś dostęp?

    Jaka jest relacja między tożsamością mężczyzny a fizjologią ciała?

    Gdzie jest przestrzeń buntu wobec stereotypu mężczyzny? 

    Czy jest możliwy projekt nowej męskości?

    bilety: 70 zł (normalny), 30 zł (ulgowy), 30 zł (wejściówka)

    Premiera: 10 maja 2019
    Czas trwania: 1 godz. 30 min

    W spektaklu wykorzystano utwory zespołu Gówno.
    Spektakl rekomendowany widzom pełnoletnim.

    Obsada

    TWÓRCY

    • Grzegorz Jaremkoreżyseria
    • Marcin Ceckodramaturgia
    • Natalia Gizascenografia
    • Rafał Domagałakostiumy
    • Marek Kozakiewicz, Adam Lipińskiświatło i wideo
    • Bartosz Dziadoszmuzyka
    • Malwina Szumacherasystentka reżysera
    • Magdalena Kujawa, Julia Makówkaasystentki scenografki
    • Piotr Domińskiwspółpraca muzyczna
    • Wojciech Sobolewskiinspicjent
    • Magda Igielskakierowniczka produkcji
    • Sława Lisieckaprzekład

    DEBIUT TR / MŁODY TR

    Spektakl Woyzeck realizowany jest w ramach konkursu Debiut TR, wspierającego rozwój najciekawszych reżyserów i reżyserek teatralnych młodego pokolenia. Nagroda Debiut TR została powołana w listopadzie 2015 roku w ramach nurtu programowego Młody TR i jest przyznawana co roku na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie. Nagrodzeni przez zespół TR studenci i studentki otrzymują zaproszenie do zrealizowania przedstawienia w TR Warszawa w kolejnym sezonie teatralnym.


    Pierwszym laureatem nagrody Debiut TR jest Jędrzej Piaskowski, student Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, który w ramach wyróżnienia zrealizował w TR Warszawa spektakl „Puppenhaus. Kuracja" (2016). Spektakl został nagrodzony m. in. w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (nagrody aktorskie dla Justyny Wasilewskiej i Agnieszki Żulewskiej), na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni (nagroda główna) oraz na 19. Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach (nagroda aktorska dla Justyny Wasilewskiej).

 Kolejną laureatką nagrody Debiut TR jest Klaudia Hartung-Wójciak, studentka Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Premiera „Chinki” w jej reżyserii odbyła się w TR Warszawa na zakończenie sezonu artystycznego 2017/2018. Trzeci laureat nagrody Debiut TR – Grzegorz Jaremko, student krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie zrealizuje w TR Warszawa spektakl „Woyzeck” (prem. maj 2019). W listopadzie 2018 roku nagroda Debiut TR została przyznana po raz czwarty. Jej laureatką została Katarzyna Minkowska, studentka III roku Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Reżyserka została nagrodzona „za pasję w poszukiwaniu nowych form ekspresji, oryginalne łączenie teatru ze sztukami wizualnymi, dojrzałość i wysoki poziom intelektualny pracy reżyserskiej, za wrażliwą, inspirującą współpracę z aktorkami i aktorkami” w spektaklu "Syrenarium". 



    Młody TR to nurt programowy, w ramach którego TR Warszawa wspiera rozwój nowych talentów artystycznych, prowadząc takie projekty jak np. Teren Warszawa, Teren TR, Debiut TR, rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli, czy przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są debiutujący twórcy i twórczynie. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym artyści i artystki mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. 
W ramach programu Młody TR w ostatnich sezonach artystycznych swoje spektakle zrealizowali m. in.: Anna Karasińska („Ewelina płacze” i „Fantazja”), Piotr Trojan („Grind/r”), Magda Szpecht („Możliwość wyspy”), Wojciech Blecharz („Soundwork”), Katarzyna Kalwat („Holzwege”), Małgorzata Wdowik („Piłkarze” i „Strach”), Jędrzej Piaskowski („Puppenhaus. Kuracja”, „Dawid jedzie do Izraela”) i Klaudia Hartung-Wójciak („Chinka”).

    „Woyzeck” Jaremki to niezwykle autentyczny spektakl. Terapeutyczna perspektywa dla młodzieży, nostalgiczny powrót do młodości dla starszych. Najstraszniejsza walka z samym sobą, cieniem, który nie ma jeszcze ukształtowanej formy."
    Anna Łukasik, DWUTYGODNIK

    „To lekka, ale jednocześnie głęboka opowieść o dorastaniu i związanych z nim niepokojach, pełna młodzieńczej punkowej energii historia młodego człowieka rozdartego między kolegami z zespołu i nadopiekuńczą matką, hormonami i nauką, siłownią i poezją. Świetnie wypadli aktorzy grający nastolatków, a znakomicie zadebiutował niedawny nastolatek, wciąż jeszcze student, Mateusz Górski.”
    Przemek Gulda, guldapoleca

    „Najmodniejszy spektakl tego sezonu (wyprzedane wszystko) jest utworem przeznaczonym dla znacząco młodszego ode mnie odbiorcy, ja te wybory mam już dojmująco dawno za sobą, ale obejrzałem z zainteresowaniem, dałem się tej energii ponieść.”
    Rafał Turowski, rafalturow.ski

     

     

    Spektakl powstał dzięki wsparciu Fundacji im. Danuty Szaflarskiej

    Premierę wsparli: 

                           

    Partner technologiczny: 


    Szczególnie podziękowania dla:
    Mariusza Białeckiego, Marty i Witolda Drożdż, Grażyny i Januscha Ewertów, Katarzyny Fabiańskiej, Małgorzaty Górskiej, Leszka Janusza, Beaty i Mirosława Kępowiczów, Anny i Marcina Klammerów, Wojciecha Konwisarza, Beaty i Dariusza Kossakowskich, Aleksandry Kralkowskiej, Lidii Dziurzyńskiej-Leipert i Thorstena Leipert, Aleksandry i Pawła Okońskich, Magdaleny Olczak i Piotra Nowickiego, Sebastiana Parola, Kingi i Ireneusza Piecuchów, Piotra Puczyńskiego, Agnieszki Sozańskiej, Moniki i Michała Stępień, Małgorzaty Szymańskiej, Marii i Roberta Wcislików, Zofii i Macieja Wituckich, Aleksandry Zapart

    Patroni teatru