KALIFORNIA / GRACE SLICK

reż. René Pollesch

  • najbliższe spektakle: 7-9 lutego 2020 / English surtitles: February 7th, 2020

    Nawet jeśli nie masz w kieszeni najnowszego modelu iPhone’a, technologie wymyślone w Palo Alto, sercu Doliny Krzemowej, wpływają na Twoje życie. Nieograniczony dostęp do wiedzy w internecie, absolutna kontrola cyfrowa, nowe gałęzie e-gospodarki i upadające dziedziny starej analogowej ekonomii, wirtualna rozrywka i internetowy hejt: wszystko to odmieniło oblicze współczesnego świata.Czy są zbawieniem czy zagrożeniem? Czy potrafimy wykorzystać ich rzeczywisty potencjał? Najnowsze przedstawienie René Pollescha, wybitnego berlińskiego reżysera i dramaturga to podróż do źródeł cywilizacyjnej rewolucji, która rozpoczęła się w Kalifornii w latach 60. XX wieku. Spektakl to próba zrozumienia, dokąd ekspansja kolonialna i poszukiwanie nowych terytoriów zaprowadziły zachodnią cywilizację. Przewodniczką w tej wędrówce będzie Grace Slick, gwiazda amerykańskiego rocka lat 60., ikona ruchu hippisowskiego i symbol obyczajowej rewolucji. Psychodelia i sieciowy biznes, rewolucja seksualna i podbój kosmosu, wirtualne światy i startupy spotykają się w tym przewrotnym przedstawieniu, które jest trzecią – po „Ragazzo dell’ Europa” i „Jackson Pollesch” – produkcją Pollescha w TR Warszawa.

    WIDOK ZIEMI Z APOLLO 8, 1968, © Image Science & Analysis Laboratory, NASA Johnson Space Center

    Od reżysera: 

    Jest tylko jeden obraz, jedno zdjęcie, na którym znajduje się cała ludzkość. Poza trzema osobami.

    Tak, trzech osób nie było na tym zdjęciu, które ukazywało całą ludzkość, zawierało całą ludzkość i jednoczyło całą ludzkość: na pierwszym zdjęciu naszej planety, zrobionym z kosmosu. To był w pewnym sensie globalny obraz. Uniwersalistyczna ikona. A jednak, jak wiadomo: trzy osoby, które zrobiły to zdjęcie, nie znalazły się na obrazie.

    Często mówi się, że rok 1968 definiują majowe protesty studenckie, ale w rzeczywistości symbolem tej epoki jest zdjęcie, przekazane przez załogę misji Apollo 8. Czyli przez trzech astronautów. To jest moment, kiedy rozwój ludzkości zaczyna się mocno chwiać.

    W tym punkcie ekspansja na zewnątrz, w kosmos, ekspansja, której zawdzięczamy ten obraz, tę uniwersalistyczną ikonę, odwraca się o 180 stopni i stwarza ostateczne wnętrze.

    Od tej chwili cała Ziemia nie zna już zewnętrza.

    Jednocześnie w Kalifornii fala ekspansji kolonialnej na Zachód zderza się z fizyczną, terytorialną granicą – Pacyfikiem - i zaczyna poszukiwać nowych obszarów - w technologii, niematerialnym świecie wirtualnym i w psychologii. Kalifornia staje się awangardą światowego rozwoju, wraz z którym rozpoczyna się nieodparcie kusząca epoka zamknięcia i intensyfikacji wnętrza. Jesteśmy jej świadkami.

    Ideologia Kalifornijska, kalifornijski kapitalizm sieciowy, kalifornijska awangarda - to podbiło cały pozostały kapitalistyczny świat.

    premiera: 8 grudnia 2017
    czas trwania: 1 godz. 50 min (bez przerwy)

    bilety: 70 zł (normalny), 30 zł (ulgowy), 30 zł (wejściówka)

    Uwaga! W spektaklu używane są światła stroboskopowe!

    Dla grup zorganizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).

    Obsada

    TWÓRCY

    • René Polleschtekst i reżyseria
    • Karolina Bikontprzekład
    • Nina von Mechowscenografia, kostiumy
    • Karolina Gębskaasystentka reżysera
    • Katarzyna Gawryś-Rodriguezinspicjentka
    • Katarzyna Białachkierowniczka produkcji

    RECENZJE

    Spektakl Pollescha to jedna z ciekawszych wypowiedzi 2017 roku. Pokazuje, że można robić teatr polityczny bez paternalistycznego głoszenia czy nostalgii za nie wiadomo czym, bez ucieczki w poręczne narracje albo chwytliwe slogany.
    Kinga Kurysia, e-teatr.pl

    Aktorzy są znakomici. Wasilewska, Tyndyk, Podsiadlik, próbują ten świat opowiedzieć, wykorzystując różne sposoby, interpretacje, konwencje. (...) Cała trójka porusza się w tym świecie z niezwykłą dezynwolturą i absolutnie oddaje się swojemu zadaniu.
    Tomasz Domagała, domagalasiekultury.pl

    To przedstawienie wyśmiewa egocentryzm podbudowywany przez Google'a i Instagram, który dotyczy (w bezpośredni albo pośredni sposób) prawie każdego z nas.
    Aleksandra Majewska, Teatr dla Was

    I to jest chyba najważniejsza lekcja Pollescha. (...) To lekcja mówiąca o podejrzliwości – teatr polityczny w najgłębszym z możliwych sensów tego słowa.
    Katarzyna Dudzińska, Czas Kultury

    RENÉ POLLESCH

    René Pollesch (urodzony w roku 1962 we Friedbergu w Hesji) jest reżyserem i zarazem autorem tekstów swoich spektakli. Studiował na Wydziale Dramatu na Uniwersytecie w Giessen. W roku 1996 otrzymał stypendium twórcze w Royal Court Theatre w Londynie, a w roku 1997 odbył rezydencję artystyczną w Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie. W latach 1999/2000 pracował jako dramaturg w Luzerne Theatre, a w roku 2001 – w Schauspielhaus w Hamburgu. 

    W roku 2002 niemieccy krytycy teatralni uznali Pollescha za najlepszego niemieckiego dramaturga. Dwukrotnie zdobył Nagrodę Dramatyczną Mülheim: w roku 2001 za www-slums i w roku 2006 za Cappuccetto Rosso. W 2012 otrzymał prestiżową Nagrodę imienia Else Lasker-Schüler za całokształt dorobku artystycznego.

    W latach 2001-2007 Pollesch kierował sceną Prater teatru Volksbühne na Rosa-Luxemburg-Platz w Berlinie, a od roku 2007 do końca sezonu 2016/17 reżyserował własne dramaty w berlińskim Volksbühne na Rosa-Luxemburg-Platz, gdzie wspólnie z Frankiem Castorfem odgrywał decydującą rolę w tworzeniu profilu artystycznego teatru. Regularnie współpracuje też z Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu, Kammerspiele w Monachium, Burgtheater w Wiedniu, Schauspielhaus w Zurychu i Teatrem Narodowym w Stuttgarcie. Ponadto reżyserował swoje sztuki we współpracy z zespołami teatralnymi w Santiago, Sztokholmie, Tokio oraz TR Warszawa. 

    Opublikował między innymi www-slums (Rowohlt Verlag, Reinbek 2003), Liebe ist kälter als das Kapital, Stücke – Texte – Interviews/ Love is colder than capital: plays - texts - interviews (Rowohlt Verlag, Reinbek 2009); Kill your Darlings: Plays (Rowohlt Verlag, Reinbek 2014).

    SCENOGRAFIA

    W scenografii spektaklu użyto zdjęć:

    1. Bewegung Nurr (A. Hofstetter/ Chr. Steuer/ L. Stoff), FANTA WAVE, 2005
    2. A. Hofstetter, F. Göpfert, L'ÎLE MYSTÉRIEUSE, 2013 (Tannhäuser Tor)
    3. Zorana Mušikić, IS LOVE, 2012, na zdjęciu studentka Yabatech College w Lagos, Nigeria
    4. Andreas Deinert, Nina von Mechow, WNĘTRZE SKLEPU BILKISS CREATION W BERLINIE, 2017, dzięki uprzejmości/ courtesy Adjayi Barikissou-Mohamed (3 fotografie)
    4. WIDOK ZIEMI Z APOLLO 8, 1968, © Image Science & Analysis Laboratory, NASA Johnson Space Center
    5. SONDA KSIĘŻYCOWA LUNAR ORBITER, 1966, fot./ photo: Jay Friedlander, © NASA/NSSDCA
    6. LIGHTING TECHNOLOGY © René Marks