Kruche męskości - wykłady do premiery WOYZECKA

Z „Woyzecka” dramatu Georga Büchnera, XIX-wiecznego niemieckiego rewolucjonisty, pisarza i przyrodnika reżyser Grzegorz Jaremko wydobywa temat kształtowania się męskiej tożsamości. W jego interpretacji mężczyźni otaczający głównego bohatera to kumple z podwórka, garażowy band. Dramatyczny konflikt nie polega na zderzeniu klas społecznych, ale na konfrontacji różnych sposobów kształtowania, testowania i wyrażania swojej męskości. W tej opowieści o dojrzewaniu energia macho zderza się z męskością miękką, sensualną i rozmytą. Wstyd i lęk inicjacji Woyzecka znajdują ujście w świecie wirtualnym, gdzie bohater eksperymentuje ze swoim ciałem i wizerunkiem. Kiedy wirtualne eksperymenty nie przynoszą wyzwolenia, dochodzi do realnej zbrodni. Miejscem prowokacji jest zatęchły garaż, a może chłopięcy pokój z widokiem na brzeg jeziora. Niedokończona sztuka Büchnera staje się więc pretekstem do postawienia pytania o współczesną męską tożsamość. 

Czy posiadamy rytuały inicjacyjne na wzór tych, które były progiem dorosłości dla wojowników dawnych plemion? 

Do jakich kulturowych wzorów męskości mamy dziś dostęp? 

Jaka jest relacja między tożsamością mężczyzny a fizjologią ciała? 

Gdzie jest przestrzeń buntu wobec stereotypu mężczyzny? 

Czy jest możliwy projekt nowej męskości? 

Zapraszamy do uczestnictwa w wykładach wprowadzających w tematykę spektaklu „Woyzeck” w reż. Grzegorza Jaremki. Premiera przedstawienia odbędzie się 10 maja 2019 roku na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8. 

Bilety na spektakl "Woyzeck" kupisz tutaj

---------------------

23 kwietnia 2019, godz. 18.30
NIKT NIE RODZI SIĘ MĘŻCZYZNĄ



TR Warszawa/Marszałkowska 8

prowadzenie: dr Katarzyna Kasia

Wykład podejmie temat rytuałów przejścia i płci kulturowej. 


Co oznacza to, że ktoś „rodzi się mężczyzną”? 

Sformułowanie to może być krzywdzące i nieść w sobie wykluczenie, wynikające z poczucia niedopasowania do wzorca obowiązującego w danej kulturze. W opresyjnych kulturach o jasno zdefiniowanych binarnych podziałach na to, co „męskie” i „kobiece”, poczucie indywidualnej odmienności prowadzi często do wrażenia nieadekwatności, pogłębianego przez mit "stuprocentowego faceta", „macho” czy „supermena”. 

Czy i ewentualnie w jaki sposób, można się od tej opresji uwolnić?

---------------------

7 maja 2019, godz. 18.30
WSTĘP DO DYSKUSJI O FRAGILE MASCULINITY (KRUCHA MĘSKOŚĆ) 




TR Warszawa/Marszałkowska 8
wstęp: Marcin Cecko 

Jak rozmawiać o dzisiejszych męskościach i ich wzorach? 

Skąd brać słowa klucze?

Do czego się odnosić?
Gdzie szukać poszerzonych definicji? 

Wstęp do dyskusji o tak zwanych masculinities, czyli męskościach, pola wyznaczonego przez gender studies oraz współczesny feminizm. Zamiast definicji naukowych wspólnie przyjrzymy się sporom i dyskusjom napędzanym przez kulturę internetową i popularną, zajrzymy tam, gdzie dyskurs pieni się jak fala uderzająca w skałę - na fora dyskusyjne i media społecznościowe, gdzie orężem są memy i szybkie, emocjonalne reakcje. 

Jesienią zeszłego roku firma produkująca maszynki do golenia wywołała kłótnię o męskość pokazując, jak mężczyźni reagują na szkodliwe, seksistowskie zachowania. Okazało się, że przekaz dla wielu osób nie jest jednoznaczny, a niektórzy poczuli się urażeni jego formą.

Od kilku lat pojęcia toksycznej męskości (toxic masculinity) oraz męskości kruchej (fragile masculinity) są coraz szerzej komentowane, a w sporze, obok zwykłych użytkowników płci biorą udział agencje reklamowe, partie polityczne oraz badacze kulturowi. Słusznie lub nie, mężczyźni czują się zagrożeni. 

Czy jest się czego bać? 
Kto zyska, a kto straci na otwarciu dyskusji o wzorach męskości?

---------------------


7 maja 2019, godz. 18.30

OBLICZA MĘSKOŚCI W KULTURZE POPULARNEJ

TR Warszawa/Marszałkowska 8

prowadzenie: dr hab. Krzysztof Arcimowicz, prof. UwB


Współcześnie istnieje wiele różnorodnych wizerunków męskości łączących się z tradycyjnym i/lub nowym paradygmatem mężczyzny. W związku z powyższym powinniśmy mówić raczej o męskościach niż męskości. W trakcie wykładu przeanalizujemy wybrane wizerunki i wzorce zachowań mężczyzn, widoczne w tekstach kultury popularnej powstałych w ostatnich dekadach XX wieku i na początku XXI wieku. Zjawiska i problemy dotyczące męskości przeanalizujemy wykorzystując narzędzia z zakresu studiów nad mężczyznami (men’s studies) oraz na przykładach występujących w serialach, filmach i reklamach.