Film w TR. Against Gravity przedstawia - Kobiety zmieniają świat

Jesienno-zimowa odsłona cyklu filmowego FILM W TR. AGAINST GRAVITY PRZEDSTAWIA odbywać się będzie pod hasłem KOBIETY ZMIENIAJĄ ŚWIAT i obejmować będzie projekcje hitów tegorocznego 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity.

Wspólnym tematem filmów i ich zbiorowym bohaterem są współczesne kobiety z różnych krajów, środowisk społecznych i grup zawodowych, które łączy wrażliwość społeczna, niezgoda na przemoc i uparte dążenie do pozytywnej zmiany. W obsypanej nagrodami „Krainie miodu” w reż. Tamary Kotevskiej i Ljubomira Stefanova (13 września) podejrzymy, jak w macedońskiej głuszy niestrudzona Hatidze broni stylu życia zgodnego z prawami natury, podczas gdy naokoło przyrodę eksploatuje się do cna.  Bohaterki filmu „Cała przyjemność po stronie kobiet” w reż. Barbary Miller (4 października) pochodzą z odległych sobie zakątków świata (Niemcy, Japonia, Somalia, Indie, USA) i bardzo różnych kultur, ale łączy je wspólne, zażarte dążenie do większej świadomości seksualnej kobiet. Letizia Battaglia, legendarna włoska fotografka i bohaterka filmu „Ustrzelić mafię” w reż. Kim Longinotto (12 listopada), była pierwszą kobietą dopuszczaną do scen zbrodni mafijnych na Sycylii. Jej wstrząsające zdjęcia dokumentujące mafijną przemoc doprowadziły do ulicznych protestów, które zmniejszyły bezkarność mafiosów. „PJ Harvey. A Dog Called Money” w reż. Seamusa Murphy’ego (10 grudnia) zabiera nas w podróż do Afganistanu, Kosowa i biednych dzielnic Waszyngtonu, gdzie artystka szuka inspiracji, zbiera wrażenia, kolekcjonuje słowa, obserwuje i słucha. Owocem podróży jest album „The Hope Six Demolition Project”, który PJ Harvey nagrywa w specjalnie zaprojektowanym studiu w Somerset House w Londynie – i ten proces także podglądamy.

FILM W TR. AGAINST GRAVITY PRZEDSTAWIA: KOBIETY ZMIENIAJĄ ŚWIAT organizowany jest wspólnie przez Against Gravity, dystrybutora filmów i organizatora największego w Polsce festiwalu kina dokumentalnego, Millennium Docs Against Gravity oraz TR Warszawa.

Współpraca TR Warszawa i Against Gravity to część długofalowego programu partnerstw najważniejszych instytucji i organizacji, działających w obszarze kultury w Warszawie. Wspólnie przygotowujemy program zarówno dla widzów wiernych od lat, jak i tych, którzy nas jeszcze nie znają. Działamy na rzecz rozwoju publiczności w Warszawie i razem tworzymy kulturalną metropolię.

Wszystkie pokazy cyklu FILM W TR. AGAINST GRAVITY PRZEDSTAWIA odbywają się na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8.

Bilety w cenie 20 zł dostępne na stronie: bilety.trwarszawa.pl, w kasie TR Warszawa oraz na stronach eWejsciowki.pl, empik bilety i Going.

--------------------------- 

13 września 2019, godz. 19.00


KRAINA MIODU

reż. Ljubomir Stefanow, Tamara Kotewska

Macedonia Północna, 2018, 85 min.




50-letnia Hatidze mieszka z chorą matką w opustoszałej macedońskiej wiosce bez dróg, prądu i bieżącej wody. Hoduje pszczoły i jest ostatnią z linii niezależnych pszczelarzy, którzy sprzedają miód w małych partiach. Handluje nim w najbliższym mieście, oddalonym od jej domu o cztery godziny drogi. Codziennie chodzi po zboczu wzgórza, aby sprawdzić swoje ule. Kocha pszczoły, zaklina je śpiewem, delikatnie manewrując plastrami miodu bez kombinezonu, siatki na twarzy lub rękawiczek. Żyje tradycyjnie, w zgodzie z naturą. Jednak pewnego dnia do jej okolicy wprowadza się wielodzietna rodzina. W jej życie wkradają się wrzeszczące dzieci, ryczące krowy i silniki.

Nowi sąsiedzi również hodują pszczoły, ale traktują je zgoła inaczej. Tradycję zastępuje twardy biznes i maksymalna eksploatacja. Hatidze czuje, że to, czego nie da się zmienić, należy zaakceptować. Jednak nowi przybysze mogą poważnie zagrozić jej życiu oraz ulom, które posiada. Film ukazuje zanikającą tradycję szacunku do pszczół i traktowania ich jak partnerów, a nie poddanych człowiekowi niewolników produkujących miód. Pięknie sfilmowana opowieść daje nadzieję na zmianę komercyjnego nastawienia człowieka do pszczół i natury.

WYBRANE FESTIWALE I NAGRODY

2019 – FF Sundance: nagroda World Cinema Grand Jury Prize: Documentary, World Cinema Documentary Special Jury Award for Impact for Change, World Cinema Documentary Special Jury Award for Cinematography; Millennium Docs Against Gravity: Nagroda Banku Millennium, Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni, Grand Prix Śląska - Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego, Bydgoszcz ART.DOC Award; Docaviv: Nagroda dla Najlepszego Filmu Zagranicznego

RECENZJE

"Twórcy “Krainy miodu” spędzili na farmie trzy lata, dzięki czemu nie czuć obecności kamery i bohaterowie poruszają przed nią swobodnie. Ljubomir Stefanow i Tamara Kotewska nie ingerują twórczo. Życie na macedońskiej wsi samo pisze scenariusz." 
Anna Strupiechowska, PEŁNA SALA

"Kraina miodu" to oczywiście dokument, ale twórcom udaje się osiągnąć efekt bliski kinu fabularnemu. Nie ma tu narracji zza kadru, gadających głów, wyjaśniających cokolwiek napisów. Wszelkie informacje musimy łowić z kolejnych obrazów czy ze strzępów podsłuchanych przez kamerę rozmów, z toczącego się przed obiektywem nagiego życia. Jakimś cudem reżyserzy Ljubomir Stefanow i Tamara Kotewska elegancko formują rzeczywistość w klarowną dramaturgiczną konstrukcję z wyraźnym początkiem, rozwinięciem i zakończeniem, z punktami zwrotnymi akcji i wyraźnie zarysowanymi konfliktami." 
Jakub Popielecki, PRZEKRÓJ

BIOGRAMY REŻYSERÓW

Ljubomir Stefanov - (ur. 1975 w Macedonii), dokumentalista specjalizujący się w tematach dotyczących ekologii. Ma 20-letnie doświadczenie w rozwoju i realizacji kampanii komunikacyjnych (promocyjnych i społecznych), produkcji filmów dokumentalnych. Pracuje dla klientów takich jak agencje ONZ, Euronatur czy Swisscontact. Do jego poprzednich filmów należą „Jezioro jabłek” czy „Głośni sąsiedzi”.

Tamara Kotevska - (ur. 1993, w Macedonii), niezależna reżyserka filmowa, mieszkająca i pracująca w Skopje. Laureatka nagrody Best Balkan Film na Tirana International Documentary Film Festival za dyplom dokumentalny ‘Studants’ (49’). W 2017 roku za swój pierwszy profesjonalny środowiskowy dokument „Jezioro jabłek”, zrealizowany z Ljubomirem Stefanovem otrzymała Prix de l'environnement na Festival National Nature Namur we Francji, wyróżnienie honorowe na Innsbruck Film Festival w Austrii, nagrodę Perseus na T-Festivalu w Brnie.

---------------------------

4 października 2019, godz. 19.00


CAŁA PRZYJEMNOŚĆ PO STRONIE KOBIET


reż. Barbara Miller

Niemcy, Szwajcaria, 2018, 97 min.




Rokudenashiko, japońska artystka, staje przed sądem za wydruki 3D swojej waginy. Deborah Feldman ucieka wraz ze swoim synem z ortodoksyjnej społeczności chasydów na Brooklynie, by móc decydować o swoim losie. Leyla Hussein prowadzi w Londynie warsztaty dla somalijskich kobiet, by uświadomić im piekło, na jakie skazują swoje córki, poddając je rytualnemu obrzezaniu. Niemka Doris Wagner, była zakonnica, opowiada o molestowaniu przez księdza. Vithika Yadov uświadamia w swoim kraju młodych Hindusów o kobiecej przyjemności seksualnej. Te kobiety, którym głos oddaje reżyserka, wypowiedziały posłuszeństwo patriarchatowi.

Czego pragnie kobieta? Kim jest kobieta? – to jedne z najczęściej dyskutowanych tematów we współczesnej kulturze. Jednak odpowiedź jest o tyle paradoksalna, że w zdecydowanej większości udzielają jej mężczyźni. Wciąż istnieje przyzwolenie na kulturę gwałtu, podrzędność kobiet w strukturach władzy największych religii, przekonanie o obsceniczności wizerunku waginy w przestrzeni publicznej czy instytucja obrzezania kobiet. Na całym świecie miliony kobiet są wciąż okaleczane, gwałcone, molestowane czy karane, bo to mężczyźni decydują w ich imieniu. Dlatego reżyserka oddaje głos kobietom.

WYBRANE FESTIWALE I NAGRODY

2018 – DOK Lipsk: Nagroda Specjalna Jury Ekumenicznego;
2019 – Millennium Docs Against Gravity: Nagroda Dokumentalna m.st. Warszawy i Nagroda Czytelników Co Jest Grane 24

BIOGRAM REŻYSERKI

Barbara Miller – absolwentka prawa, filmoznawstwa, filozofii oraz psychologii na Uniwersytecie w Zurychu. Przez dwa lata pracowała jako asystentka reżysera nad nominowanym do Oscara® filmem Christiana Freia „Fotograf wojenny”. Od 2001 r. jest niezależną twórczynią filmów dokumentalnych.

RECENZJE

"Miller świadomie nadaje filmowi dydaktyczny wydźwięk, kładąc nacisk na uświadamianie i edukację. Bazuje przy tym na osobistych przeżyciach bohaterek, co dodaje dokumentowi niezastąpionej autentyczności. Wspomnienia, zwierzenia i apele pięciu działaczek komponują się w polifonię opresji, strachu i rozczarowań, ale też buntu, walki z systemem oraz nadziei na dialog prowadzący do sprawiedliwego traktowania i równorzędnych relacji między płciami." 
Wojciech Koczułap, PEŁNA SALA

"Choć w tytule filmu pojawia się słowo „przyjemność”, film Barbary Miller bywa momentami niezwykle bolesny. To opowieść o świecie, w którym sama płeć potrafi być powodem prześladowań. I nie jest to bynajmniej film historyczny. Miller udało się zebrać przed kamerą reprezentujące bardzo różne światy bohaterki, które dzielą się wspomnieniami opresji.
" Anna Tatarska, VOGUE.PL

---------------------------

12 listopada 2019, godz. 19.00


USTRZELIĆ MAFIĘ

reż. Kim Longinotto

Irlandia, USA, 2018, 94 min.




Letizia Battaglia to kultowa postać we Włoszech. W latach 70. XX wieku była pierwszą włoską fotoreporterką dokumentującą brutalne morderstwa i wpływ mafii na życie zwykłych ludzi. Jej czarno-białe zdjęcia z tamtego czasu nie straciły siły przekazu. Dokumentują historię Cosa Nostra, ukazują rzeczywistość przemocy, krwi, władzy i kontroli, jaką rozpościerała mafia. Uderzające, szokujące, wymagające odwagi i rejestrowane z narażeniem życia fotografie portretują bezwzględny świat ucisku i strachu. Oglądamy sycylijską codzienność: od ślubów po brutalne morderstwa kobiet i dzieci. Poznajemy historię ludzi, którzy z powodu obawy o swoje życie decydowali się milczeć o popełnianych zbrodniach. Zdjęcia są wyzywające i jednocześnie namiętne, podobnie jak życie Battaglii, która świadomie zrywała z konwenansami społecznymi.

Letizia Battaglia po ślubie, który zakończył się wczesnym rozwodem, żyła w wolnych związkach, przeważnie ze zdecydowanie młodszymi od siebie partnerami. Film jest portretem tej wyjątkowej osobowości. Przeplata czarno-białe fotografie z materiałem archiwalnym z tamtych czasów i szczerymi rozmowami z artystką, która neguje romantyczną narrację o mafii i przedstawia jej prawdziwe, okrutne oblicze.

RECENZJE

„Ustrzelić mafię" warto zobaczyć. Po pierwsze dlatego, by zrozumieć, jak włoska mafia dalej pasożytuje na społeczeństwie. Dziś to biznesmeni, którzy kontrolują szczególnie czarny rynek sprzedaży narkotyków. Po drugie: Kim Longinotto w mistrzowski sposób pokazało życie kobiety, która wymyka się wszystkim schematom. Skoro panował patriarchat, postanowiła sama z nim walczyć. By już nikt nie mówił jej, jak ma żyć. Letizia jest niezwykła. Przekonajcie się sami.
" Magdalena Drozdzek, FILM.WP.PL

BIOGRAM REŻYSERKI

Kim Longinotto – brytyjska autorka ponad 20 filmów dokumentalnych, oscylujących głównie wokół tematyki dyskryminacji lub ucisku kobiet; przedstawicielka nurtu filmu obserwacyjnego. Wśród jej filmów znalazły się obrazy takie jak: Shinjuku Boys, Rozwód w stylu irańskim, Sisters in Law, Pink Saris.

---------------------------

10 grudnia 2019, godz. 19.00


PJ HARVEY. A DOG CALLED MONEY 


reż. Seamus Murphy

Irlandia, Wielka Brytania, 2019, 90 min.




Dziecko z ciekawością przyciska twarz do okna samochodu, w którym siedzą brytyjska artystka PJ Harvey oraz współpracujący z nią, wielokrotnie nagradzany irlandzki fotoreporter i filmowiec Seamus Murphy. Znajdują się w Kabulu w Afganistanie, jednym z trzech miejsc, do których podróżują. Pozostałe to Kosowo i biedne dzielnice Waszyngtonu. PJ Harvey szuka inspiracji, zbiera wrażenia, kolekcjonuje słowa, obserwuje, słucha i przyswaja. Jej myśli słychać z offu. Murphy to wszystko nagrywa. Tworzą kronikę obcego człowieka, którego uważne spojrzenie skierowane jest na rzeczywistość codziennego życia w miejscach, które odwiedza i poznaje.

Każda chwila stanowi potencjalną okazję do napisania nowej piosenki, znalezienia dobrego tytułu lub rytmu. Inspiracja zamienia się w poezję, która daje początek piosenkom z albumu „The Hope Six Demolition Project”. Po powrocie do Londynu PJ Harvey nagrywa te utwory ze swoim zespołem w specjalnie zaprojektowanym studiu pod Somerset House w Londynie, które służy jako rodzaj peep show, pozwalającego publiczności obserwować przez lustro weneckie cały proces twórczy. Film to swobodny wizualny kolaż, który odkrywa potencjał twórczy PJ Harvey oraz sposób, w jaki pracuje i zdobywa inspirację.

RECENZJE



"Niedawno obejrzałam film dokumentalny o PJ Harvey "A Dog Called Money", który miał swoją premierę na festiwalu w Berlinie. Opowiada o procesie twórczym, o tym jak wokalistka towarzyszyła reżyserowi w podróżach do Kosowa i Afganistanu. Inspirowała się tam odkrytymi na miejscu historiami i w oparciu o nie pisała piosenki. To dla mnie ciekawe, gdy odkrywam w artystach, że mamy podobną wrażliwość czy sposób myślenia. Że nie chodzi tylko o to, że lubię ich kompozycje, ale o to, że podobnie czujemy i dlatego piszemy podobne rzeczy." 
Misia Furtak w wywiadzie dla msn.com

BIOGRAM REŻYSERA

Seamus Murphy – urodzony w 1959 roku w Wielkiej Brytanii, fotograf, filmowiec, autor książek. Jego fotografie pokazywane były m.in. w Getty Museum w Los Angeles, the Imperial War Museum, na Stanford University. Jego film "A Darkness Visible", ukazujący jego pracę jako fotografa w Afganistanie, otrzymał nominację do nagrody Emmy. Blisko współpracuje z PJ Harvey, m.in. jako autor teledysków, oraz przy książce "The Hollow of the Hand".